Mity związane z manualną skrzynią biegów

12 lutego, 2023

Z MANUALEM SAMOCHÓD SPALA MNIEJ PALIWA

W przeszłości, automatyczne skrzynie biegów powodowały większe obciążenie silnika podczas postoju i często miały mniej biegów. Jednak obecne skrzynie automatyczne, nawet te z konwerterem momentu, są pozbawione tych wad i dodatkowo mają blokady, które eliminują poślizg podczas przyspieszania. Są również wyposażone w więcej biegów, co pozwala na lepszą pracę silnika. Ponadto, ostatnie przełożenie w automacie jest często wyższe niż w skrzyni manualnej. Dwusprzęgłowe skrzynie biegów mają z kolei normalne sprzęgła, więcej biegów i błyskawiczne przełączanie, które trudno nawet zmierzyć. Aby osiągnąć podobne spalanie jak w samochodzie ze skrzynią manualną, konieczne jest prowadzenie samochodu w sposób ekonomiczny i utrzymywanie tego przez cały czas, co może być trudne.

SKRZYNIE MANUALNE NIE PSUJĄ SIĘ TAK CZĘSTO JAK AUTOMATYCZNE 

Można powiedzieć, że kiedyś naprawa automatu kosztowała dużo więcej niż manualnej skrzyni biegów. Dzisiaj sytuacja jest inna i można ją postrzegać na dwa sposoby.

Pierwszym z nich jest uwzględnienie konstrukcji. Choć automatyczne skrzynie biegów mają niższą żywotność niż dawniej, to jednak również manualne przekładnie, wykonane z materiałów energooszczędnych, są mniej trwałe i często wymagają wymiany sprzęgła i koła dwumasowego. W wielu modelach samochodów koszty takiej wymiany są podobne do kosztów naprawy automatu.

Drugi sposób to uwzględnienie oszczędności. W dzisiejszych czasach, z powodu wzrostu popularności, części do automatów są łatwiej dostępne i coraz więcej jest specjalistycznych zakładów zajmujących się ich naprawą, dlatego ceny są bardziej konkurencyjne. Jednak warto pamiętać, że wymiana zespołu sprzęgła i koła dwumasowego w skrzyni manualnej na używane jest nieopłacalna. W rezultacie, koszty eksploatacji i serwisowania automatu i manualnej skrzyni biegów są podobne.

Wydaje się, że automaty są bardziej kochane i że trzeba umieć je prowadzić, aby je nie uszkodzić. Tymczasem współczesne automatyczne skrzynie biegów są tak proste w obsłudze, że niemal niezniszczalne, zwłaszcza te z elektronicznym drążkiem zmiany biegów. Do tego wymagają jedynie regularnej wymiany oleju. Z kolei skrzynie ręczne, poza wymianą sprzęgła i koła dwumasowego, również wymagają wymiany oleju, co często jest zapominane przez kierowców.

Specyficznym rodzajem automatu jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów, która jest niestety najdroższa w serwisowaniu. Nie tylko wymaga wymiany oleju, ale także, podobnie jak w przypadku skrzyni manualnej, niejednokrotnie wymiany koła dwumasowego i dwóch sprzęgieł, a nie tylko jednego.

SKRZYNIA MANUALA DAJE LEPSZE OSIĄGI

Kiedyś wierzono, że ręczne skrzynie biegów dają lepsze osiągi, ponieważ automatyczne skrzynie biegów korzystały z przetwornika momentu obrotowego. Zasada działania tego przetwornika polegała na nieprzerwanej transmisji momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów, co miało poprawiać osiągi, jednak występujący w nim poślizg powodował znaczne straty momentu obrotowego i tym samym pogorszenie osiągów. W rzeczywistości, w wielu sytuacjach, automatyczne skrzynie biegów nie pogarszały osiągów, ale były one zazwyczaj trudne do opanowania przez przeciętnego kierowcę, który ręcznie zmieniając biegi, nie mógł osiągać takich samych wyników, jak w automacie.

Dziś ręczne skrzynie biegów nie są już w stanie konkurować z automatycznymi skrzyniami biegów. Po pierwsze, nie ma już strat momentu obrotowego, ponieważ większość samochodów posiada dwusprzęgłowe skrzynie biegów, które eliminują te straty. Po drugie, współczesne automaty tak szybko i precyzyjnie zmieniają biegi, że nie jest możliwe, aby kierowca ręcznie mógł to powtórzyć. Mimo że niektóre modele samochodów na papierze mają gorsze przyspieszenia z automatyczną skrzynią biegów, w rzeczywistości nie jest łatwo je osiągnąć. Wiele samochodów o sportowym charakterze posiada system launch control, który z automatyczną skrzynią biegów daje lepsze wyniki niż nawet najlepszy kierowca ręcznie zmieniający biegi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Opinie naszych
klientów

"Zdecydowanie polecam skup aut Warszawa! Sprzedałem swój używany samochód w tym miejscu i byłem zachwycony całym procesem. Przede wszystkim, cena, jaką otrzymałem za mój samochód była bardzo atrakcyjna."
Pan Piotr z Kobyłki
Renault Clio
"Wszystko poszło jak po maśle i już w kilka godzin od sprzedaży miałem pieniądze na koncie. Jeśli kiedykolwiek będę potrzebował sprzedać swój samochód, z pewnością skorzystam z usług tego skupu."
Pan Sebastian, Warszawa Młociny
Volkswagen Passat
"Pracownicy skupu byli bardzo profesjonalni i pomocni, a cały proces sprzedaży przebiegł szybko i bezproblemowo. Nie musiałem się martwić o żadne dodatkowe formalności ani o to, że ktoś będzie narzekał na stan samochodu."
Pan Maciej Krawczyk, Warszawa ul. Grójecka 
Fiat 500
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram